יום חמישי, 26 בינואר 2012

אנטיביוטיקה זה משמין

אנטיביוטיקה משפיעה על אוכלוסיית חיידקי המעיים ומפירה את האיזון בה באופן שעלול לגרום לשיבוש מנגנון הרעב והשובע ולהשמנת יתר

שיתפתי כבר קודם במאמר של ד"ר מרקולה המבקר את "תעשיית הבריאות" שלמעשה משרתת את יצרני התרופות. הפעם אני מביא מדבריו של מרקולה המתייחסים לסוג מסוים של תרופות – אנטיביוטיקה. אנטיביוטיקה עשויה להועיל במצבים מסוימים, אבל גם להזיק מאוד אם נוטלים אותה בקלות יתרה. אחת מהשפעותיה היא השמנת יתר.

אנטיביוטיקה יכולה לגרום לשלשול, מפני שהיא מפירה את האיזון בין החיידקים המועילים לבין אלה המזיקים במערכת העיכול. אותו מנגנון ממש יכול להביא לכך שהאנטיביוטיקה תגרום לכם לצבור כמה קילוגרמים מיותרים.



 
משקה לאסי הודי תורם לאוכלוסיית חיידקי המעיים. אנטיביוטיקה מזיקה לה (צילום: riacale, flickr)


ד"ר מרטין בלייזר, פרופסור למיקרוביולוגיה מאוניברסיטת ניו יורק, טוען שאנטיביוטיקה עשויה לשנות באופן קבוע את אוכלוסיית החיידקים במעי ולשבש את פעולתם של הורמוני הרעב שמפרישה הקיבה, ובכך להוביל לתאבון מוגבר ול-BMI (מדד מאסת גוף) גבוה.
בלייזר בדק מה קורה בגוף 18 חודשים לאחר נטילת אנטיביוטיקה נגד החיידק H. pylori:
גידול של פי 6 בשחרור הורמון הרעב גרלין לאחר ארוחה (שרמותיו אמורות כמובן לצנוח ולאותת למוח על שובע);
גידול של 5% ב-BMI.
גידול של 20% ברמות הלפטין, הורמון שמיוצר על ידי רקמות שומן. רמות גבוהות מדי של לפטין עלולות להוביל לעמידות אליו. כשהגוף אינו "שומע" יותר את איתותי הלפטין, הוא לא יודע שהוא אוגר יותר מדי שומן וצריך לשרוף את העודפים;

ידוע זה מכבר שיש שימוש ניכר באנטיביוטיקה בתעשיית החיות למאכל. למעשה 70% מהאנטיביוטיקה מיוצרים עבור החקלאות, אבל לא רק כדי להילחם במחלות שפוגעות בחיות אלא גם כדי לגרום להן לצבור יותר משקל. הפרקטיקה הזאת תורמת בנוסף להתפשטותן המהירה של מחלות עמידות בפני אנטיביוטיקה. על כל פנים, יש סיבה לחשש שהאנטיביוטיקה, באותו אופן שהיא גורמת להשמנת חיות המשק, גורמת גם להשמנת יתר אצל בני אדם.

שורה של מחקרים הראתה שאצל אוביסים (אנשים שסובלים מהשמנת יתר חולנית) אוכלוסיית חיידקי המעיים שונה מזו שקיימת בגופם של אנשים רזים, וששינוי במאזן החיידקי במעי עשוי להשפיע על המשקל. הנה כמה ממצאים:
תינוקות עם מספר גבוה של ביפידובקטריה (Bifidobacteria) ומספר נמוך של סטפילוקוקוס אוראוס (Staphylococcus aureus) נראו מוגנים מפני צבירת משקל עודף. ייתכן שזו הסיבה לכך שתינוקות יונקים הם בעלי שיעור מופחת לאוביסיות - הביפידובקטריה משגשגת במעיהם של תינוקות הניזונים מחלב אם.
אצל מבוגרים אוביסים יש 20% יותר חיידקים ממשפחת ה- Firmicutesו-90% פחות חיידקים מסוג Bacteroidetes. ה- Firmicutesמסייעים לגוף להפיק קלוריות מסוכרים מורכבים ולאחסן אותן.
אוביסים מסוגלים להפחית את השומן הבטני שלהם בכמעט 5% ואת השומן התת-עורי שלהם ביותר מ-3% פשוט על ידי צריכת משקאות פרוביוטיים במשך 12 שבועות. בנוסף, פרוביוטיקה סייעה להקל על מצב של תסמונת מטבולית, שקשורה להשמנת יתר חולנית וכן להפחתת משקל אצל נשים לאחר לידה.

אנטיביוטיקה יכולה להציל חיים במצבים אקוטיים, אבל נטילה תכופה שלה בכל פעם שנתקלים במחלה קלה יכולה, כאמור, לשבש את האיזון של אוכלוסיית חיידקי המעיים וכן לתרום לתפוצתן של מחלות עמידות לאנטיביוטיקה. אדם שמשתמש יותר מדי באנטיביוטיקה עלול להיות נשא של חיידק עמיד. הימנעות מאנטיביוטיקה במרשם אינה מספיקה – יש לזכור את נוכחותה המאסיבית בבשר.
גם מזון מעובד משפיע על אוכלוסיית חיידקי המעי ועלול לפגוע בחיידיקם המועילים ולהזין את החיידקים המזיקים. חיידקי המעי מגיבים למים מטוהרים בכלור, סבון אנטיבקטריאלי, כימיקלים המשמשים בחקלאות, זיהום סביבתי.
כולנו חשופים לחומרים האלה. על מנת לשמור על אוכלוסיית חיידקי המעיים שלנו יש לצרוך פרוטביוטיקה ומזונות כמו לאסי (משקה יוגורט הודי שבאופן מסורתי שותים לפני ארוחת הערב); חמוצים כמו כרוב, לפת, חציל, מלפפונים, בצלים, דלעת וגזר, נאטו (סויה מותססת). במקביל יש להימנע מכל סוגי הסוכרים, שכן אלה מזינים שמרים, פטריות וחיידקים מזיקים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה