יום חמישי, 5 בינואר 2012

החיסון נגד שפעת - אל תכריחו להידקר

שוב צפות על פני השטח עדויות לכך שהחיסון השנתי נגד שפעת אינו יעיל. הפעם זהו איגוד המנתחים והרופאים האמריקאי שקורא לא לכפות את החיסון על עובדי בריאות ולכבד את החלטתם של המסרבים להתחסן. על פי מחקרים החיסון אינו יעיל וכנראה אינו בטוח

איגוד הרופאים והמנתחים האמריקאי (AAPS) הביע את התנגדותו לתקנה שנקבעה בקולורדו הדורשת מכל המועסקים במוסדות בריאות לקבל את החיסון השנתי נגד שפעת ואם לא – הם יאבדו את משרותיהם. עובדים שמסיבות דתיות או רפואיות אינם יכולים לקבל את הזריקה מחויבים לחבוש מסכות באזורים שבהם נמצאים מטופלים.

הרשויות דרשו מעובדים שמסרבים להתחסן לחבוש מסכה (צילום: ReSurge international, flickr, למצולם אין קשר לכתוב)

במכתב מטעם AAPS נאמר שהפטור מטעמי דת הוא צר מדי וראוי שתהיה אפשרות לפטור מטעמים פילוסופיים, כמקובל במדינות רבות, וזאת על מנת למנוע חקירות בענייני אמונה. חלופת המסכה נראית "שום דבר מעבר לענישה כנקמה באלה שהחליטו להימנע מהחיסון", כתב AAPS והוסיף שיש לבטלה משום שגם אנשים מחוסנים וגם אנשים שאינם מחוסנים יכולים להדביק אחרים בשפעת או במחלות אחרות.

קובעי התקנה מצדם, כדי לתמוך בהחלטה, ציטטו מחקר שבוצע במדינת ניו מכסיקו, אך הוא מראה רק תועלת זעירה: במוסדות שבהם יותר עובדים היו מחוסנים, סיכוייהם של המטופלים להידבק בשפעת עמדו על 97%, כמו במוסדות שבהם פחות עובדים התחסנו.
בעידן של "רפואה מבוססת עובדות", כתב AAPS יש באופן מפתיע מעט עובדות שתומכות ביעילותו של חיסון השפעת וגם העדויות הנוגעות לבטיחותו זעומות. על פי מאמר מ-2006 שהתפרסם ב- British Medical Journal (כתב העת הבריטי לרפואה), ונכתב על ידי מתאם חטיבת החיסונים ב- Cochrane Collaboration, מידע על בטיחות החיסונים דווח בחמישה מחקרים בלבד שכללו 2,963 מקרים. מתן חוזר של אותו החיסון מגביר את הסיכון לתגובה אלרגית ולא קיים שום מידע על בטיחותם של חיסונים חוזרים רבים, זאת על פי מחקר מאותה שנה שפורסם ב- Journal of American Physicians and Surgeons (כתב העת של הרופאים והמנתחים האמריקאים).

AAPS מוסיף: "חיסונים ומידע רלוונטי צריכים להיות זמינים לכל העובדים במוסדות רפואיים, אבל יש לכבד את שיקול הדעת של אנשי מקצוע מתחום הרפואה; יותר ממחצית בחרו להימנע מהזריקה השנתית."

חשוב לציין שהמחקר בדבר חסינותם המפוקפקת של החיסונים נגד שפעת, שאותו בחר לצטט ארגון AAPS המיינסטרימי, נכתב על ידי האחים החוקרים דיוויד ומארק גייר (Geier) יחד עם חוקר נוסף. אני מציין זאת, מפני שהאחים גייר הם חלוצי המחקר בנושא הקשר בין טסטוסטרון לבין אוטיזם וכספית (יש פי חמישה יותר אוטיסטים מאוטיסטיות). עצם העובדה שהם מצוטטים על ידי AAPS ושמאמר שלהם התפרסם ב- Journal of American Physicians and Surgeons, המאוד מיינסטרימי גם הוא כמובן, מעידה שהמצב קיצוני מאוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה