יום שני, 2 בינואר 2012

ריטלין וקוקאין – חפשו את ההבדלים

ה"תרופה" ריטלין ניתנת לילדים בקלות כמעט כמו אקמול. אולי הסיבה לכך היא שהציבור אינו מודע לעובדה שמדובר בחומר דומה מאוד לקוקאין

בנובמבר האחרון פורסמה ב-Ynet כתבה על סטודנט שהחל לסבול מדיכאון בעקבות נטילת ריטלין. זאת ההזדמנות לבדוק מהי באמת אתה "תרופה". ריטלין הוא סם מעורר שנמצא בשימוש נפוץ מאוד בעשורים האחרונים לטיפול בבעיות קשב וריכוז. אני משתף כאן בכתבה שהופיעה ב-2003 במגזין האמריקאי Slate בעקבות שני פרסומים שעסקו בריטלין: בכתב העת לרפואת ילדים Pediatrics פורסם דוח הקובע שילדים המטופלים בריטלין אינם נוטים יותר מילדים אחרים לשימוש מסוכן בסמים בבגרותם; בניו יורק טיימס פורסם מאמר תגובה שבו צוין שריטלין "זהה מבחינה כימית לקוקאין."

יש כאלה שנוטלים ריטלין כמו קוקאין, ויש מבוגרים שמשתמשים בקוקאין במקום ריטלין (צילום: Valerie Everett, flickr)

ומה אומרים ב-Slate? קוקאין ומתילפנידט, השם הגנרי של ריטלין, הם חומרים מעוררים שמכוונים למערכת הדופאמינית, ששולטת בתפקוד המוח בעת התנסות מענגת. שני החומרים חוסמים את יכולתם של תאי העצב לקלוט מחדש את הדופאמין, כך שהמוח מוצף בעודף של המוליך העצבי מחולל ההנאה. על פי מחקרים בבעלי חיים, ריטלין וקוקאין פועלים באופן כה דומה, עד שהם מתחרים על אותם אתרי היקשרות על פני תאי העצב.
אם כן, שואל מחבר המאמר ברנדן קורנר, האם ארבעה עד שישה מיליון ילדים (בארצות הברית לבדה) שנוטלים ריטלין מתנהגים כמו צרכני קוקאין?
הבדל חשוב בין החומרים הוא שריטלין, אם נוטלים אותו על פי ההנחיות, פועל לאט יותר מאשר קוקאין. נורה וולקוב, חוקרת בכירה שחקרה באופן מקיף את המתילפנידט, גילתה ב-2001 שלריטלין לוקח כשעה עד שהוא מעלה את רמות הדופאמין במוח. לקוקאין נדרשות רק כמה שניות. לא ידועה הסיבה להבדלים במהירות הפעולה, אך נראה שהיא אחראית להבדלים בהשפעה.
צרכני הריטלין ה"סטנדרטיים" בולעים גלולות, אך אלו שמשתמשים בחומר למטרות הנאה שואפים אותו לנחיריהם לאחר שריסקו את הגלולות לאבקה או, במקרים קיצוניים, מזריקים לעצמם תמיסה של החומר. שתי שיטות הנטילה האחרונות מאיצות את זמן התגובה והמשתמשים בהן מדווחים שתחושת ה"היי" אינה שונה מאוד מהתחושה שמעורר קוקאין. החוויה עצמה תלויה בכימיה הייחודית במוחו של המשתמש – אלה שבאופן טבעי סובלים ממחסור בדופאמין, כמו האנשים המאובחנים כסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות, עשויים להרגיש מסוחררים פחות מאנשים בעלי רמות דופאמין תקינות. כמחצית ממשתמשי הריטלין שאינם סובלים מההפרעות לא ייהנו מהנטילה, שאותה ניתן להשוות ללגימת יותר מדי אספרסו.

במאמר שפורסם באתר של אוניברסיטת יוטה צוין, שנטילת קוקאין שלא על פי ההנחיות הרגילות (בהסנפה, הזרקה או במינון יתר) עלולה לגרום להתמכרות. כמו כן נאמר שמבוגרים שקיבלו ריטלין בילדותם נוטים יותר מאחרים להתמכר לקוקאין (שימו לב לסתירה בין הדברים הללו למאמר שפורסם ב-Pediatrics) מדוע? "בגלל שריטלין וקוקאין הם סמים דומים, ייתכן שמבוגרים הסובלים מהפרעת קשב והיפראקטיביות משתמשים מבלי להיות מודעים לכך בקוקאין כתחליף לריטלין. במילים אחרות, ייתכן שזהו ניסיון ל'טיפול עצמי'. קוקאין עשוי לעזור לבעלי הפרעת קשב והיפראקטיביות להתרכז, לחוש רגועים ולהיות בשליטה."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה