יום שני, 28 בנובמבר 2011

רופאים צעירים מפקפקים יותר בתוכנית חיסונים

האם עם הזמן יותר ויותר רופאים יאמרו למטופליהם שיש סיבה לפקפק בתוכנית חיסוני הילדים? מחקר חדש מארצות הברית מראה שיש סיכוי שכך יקרה. אולי הדור הבא יידקר פחות

רופאים צעירים עשויים להיות מעט יותר חשדניים בנוגע לבטיחותם וליעילותם של חיסוני ילדים בהשוואה לרופאים מבוגרים יותר. כך מלמד מחקר חדש מאוניברסיטת אמורי באטלנטה. בסקר השתתפו 551 רופאים, והסתבר שאלה שסיימו את לימודיהם מאוחר יותר נוטים ב-15% פחות לחשוב שהחיסונים יעילים, זאת בהשוואה לרופאים מבוגרים יותר. הרופאים הצעירים גם נטו יותר לחשוב שמתן חיסונים מזיק יותר מאשר מועיל. הרופאים הצעירים נטו פחות מהמבוגרים לחשוב שהחיסונים נגד חצבת, חזרת, אדמת (החיסון המשולש), פוליו ואבעבועות בטוחים לשימוש. עם זאת, רוב הרופאים עדיין חושבים שהחיסונים בטוחים.

מחקר נוסף מראה שיותר מרופא אחד מתוך חמישה במערב התיכון של ארצות הברית לא קיבל במרפאתו ילדים של הורים שסירבו לחסן. על פי החוקרים בכל שנה יש בארה"ב 85,000 מקרים של מחלות שיכלו להימנע על ידי חיסוני ילדות.

שני המחקרים הללו הוצגו בכנס השנתי של האגודה למחלות מדבקות באמריקה.

עם הזמן, יותר ויותר רופאים חדשים בארצות הברית מפקפקים בתוכנית לחיסוני הילדים (צילום: delayed gratification, flickr) 

המחקר מאמורי מראה שככל שמתקדמים בזמן, עם כל חמש שנים מסיום לימודי הרפואה יש ירידה של 20% בסיכוי שבוגרי לימודי הרפואה יסכימו שהחיסונים בטוחים. 8% מכלל הרופאים הסכימו כי "ילדים מקבלים יותר חיסונים ממה שטוב עבורם." ככל שמקדמים בזמן, עם כל חמש שנים מסיום לימודי הרפואה יש עלייה של 20% בסיכוי שהרופאים החדשים יסכימו עם הקביעה הזאת. ד"ר ברוס גלין, ראש המשרד לתוכנית הלאומית לחיסונים בוושינגטון, אמר שממצאים אלה חשובים "כי מקור המידע החשוב ביותר על חיסונים הוא הרופאים."

המחקר לא תוכנן לבדוק מדוע יש קשר בין גיל הרופאים לדעותיהם בנוגע לחיסונים. גלין חושב שהסיבה היא ש"בדומה להורים צעירים, גם רופאים צעירים אינם מכירים חלק מהמחלות המדבקות שלמעשה נמחקו בזכות תוכניות החיסונים." עורך המחקר מאמורי, ד"ר PhD סעד עומר, סבור שהורים אינם צריכים לבחור רופא ילדים על בסיס גילו. "פשוט שאלו אותם על אמונותיהם לגבי חיסונים אם אתם מודאגים," הוא אמר לאתר הבריאות (הקונבנציונלית) WebMD.

המחקר השני שסקר 695 רופאי ילדים מהמערב התיכון מראה נתון מדאיג: 21% מהרופאים אמרו שהם הפסיקו לטפל במשפחות שסירבו לתת לילדיהן את כל החיסונים. יש לציין שהייתה שונות גדולה בנטייה הזאת בין המדינות השונות.
"חלק מהרופאים אינם מרגישים בנוח עם מטופלים לא מחוסנים במרפאתם מפני שהם נתפשים אצלם כסיכון למטופלים האחרים בחדר ההמתנה," אמר ד"ר MD כריסטופר האריסון, ראש המעבדה לחקר מחלות מדבקות בבית החולים לילדים מרסי בקנזס סיטי, מיזורי. אולם, האריסון הוסיף: "'פיטורים' של משפחות שמסרבות לחסן [כנראה אינם הפתרון] ומעלים את השאלה האם אנו זקוקים לדיאלוג חדש על הדרך שבה רופאים צריכים לגשת לעניין."

ממצאים נוספים מהמחקר במערב התיכון:
שלושת החיסונים שמקבלים את ההתנגדות הרבה ביותר הם החיסון המשולש, HPV (נגד וירוס הפפילומה האנושי) ושפעת.
הסיבות השכיחות ביותר שהורים מציגים לסירובם לחסן או לרצונם לדחות את החיסון הן חשש מפני אוטיזם ודאגות בשל יותר מדי זריקות ותופעות לוואי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה