יום שני, 14 בנובמבר 2011

מה מסתתר בסלט שלנו?

אנחנו לא רואים, מריחים, או טועמים אותם, אבל חומרי הדברה מסוכנים נכנסים באופן קבוע לצלחות שלנו וגם לתוספי התזונה. מה שהורג חרקים מסוכן גם לאנשים

היי, חקלאי, חקלאי, עזוב את הדי.די.טי עכשיו. תן לי כתמים על התפוחים שלי ותשאיר לי את הדבורים והפרפרים, בבקשה! זה לא נראה כאילו שתמיד אתה לא מבין מה יש לך עד שהוא נעלם? הם כיסו באספלט את גן עדן והקימו מגרש חנייה.
(ג'וני מיטשל, Big Yellow Taxi)

חשיפה לנוירוטוקסינים, רעלנים שפוגעים במערכת העצבים, עלולה להוביל לנזק בלתי הפיך לעצבים ולהפרעות במערכת האנדוקרינית. הרעלנים האלה מצויים בחומרי הדברה. ההתבטאות של הנזקים נראית בגיל מאוחר, ולכן גם אם ילדים נפגעים מהרעלנים המסוכנים, אנחנו עלולים שלא לדעת זאת. לכן כדאי לבדוק האם המזון והתוספים שהם מקבלים מכילים חומרי הדברה.
חומרי הדברה באופן כללי צריכים להדליק נורת הזהרה אצל כולם, כי אם הם הורגים יצורים מסוימים, איך ייתכן שאינם פוגעים בבני אדם? על פי אתר ארגון הבריאות העולמי (WHO), "חשיפה ארוכת טווח לחומרי הדברה יכולה להגביר את הסיכון להפרעות התפתחותיות ולהפרעות בפריון, להפרעות במערכת החיסון ובמערכת האנדוקרינית, לתפקוד לקוי של מערכת העצבים ולהתפתחות סוגים מסוימים של סרטן. ילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר ממבוגרים."

מה יש בירקות שלנו חוץ מוויטמינים? (צילום: Jay Oliver, UGA college of Ag)


רשימה של כמה מחקרים בתחום שפורסמה במאמר באתר autism one:
מחקר מאוניברסיטת הרברד, שפורסם ב-2006 בכתב העת המדעי Annals of Neurology, מצא שחשיפה לחומרי הדברה עלולה להגביר את הסיכון לחלות בפרקינסון ב-70%.
מחקר מאוניברסיטת דיוק מ-2008, שפורסם ב-BMC Neurology, קובע: "מעל הכול, חולי פרקינסון נטו באופן מובהק לדווח יותר על שימוש ישיר בחומרי הדברה, לעומת קרוביהם שאינם סובלים מהמחלה... תדירות, משך וחשיפה מצטברת נקשרו באופן מובהק למחלת פרקינסון בדפוס הקשור למינון."
בהודעה לעיתונות של מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH) מ-2008 נאמר: "מדבירים מורשים שהשתמשו בחומרי הדברה כלורידיים במשך יותר מ-100 ימים בתקופת חייהם היו בסיכון מוגבר לסוכרת... הקשר בין חומרי הדברה מסוימים לבין היארעות הסוכרת נע בין 20% ל-200% של סיכון מוגבר..."
מחקר ממרכז המחקר של אנרגיה וסביבה באוניברסיטת צפון דקוטה קשר בין חומרי הדברה לבין שינוי עצבי שנראה במחלות פרקינסון, טרשת נפוצה, אפילפסיה ואלצהיימר.

האם קילוף ירקות ופירות או שטיפתם יצמצם את החשיפה? מי שקונה מוצרים לא אורגניים מסתכן יותר מפני שרבים מחומרי הדברת המזיקים והעשבים הם מערכתיים, כלומר חודרים לבשר הפירות והירקות. ארגון EWG (Environmental Working Group) פרסם דוח שבו הוא אומר, שעל אף הריסוסים עדיף לאכול ירקות ופירות (שטופים ומקולפים) מאשר להימנע מהם, אך מציע להיזהר מ-12 יבולים שנמצאו מזוהמים ביותר מתוך רשימה של 53. אם התקציב שלכם לרכישת מזון אורגני מוגבל, עדיף להשקיע אותו במוצרים האלה או להימנע מהם: תפוחים, סלרי, תותים, אפרסקים, תרד, נקטרינות, ענבים, פלפלים, תפוחי אדמה, אוכמניות, חסה, קייל.

לדוגמה, ב-741 דגימות של תותים נמצאו 54 סוגי קוטלי חרקים שונים, מתוכם 14 שאריתיים. מתוך כל הדגימות, ב-697 נותרו חומרי הדברה שאריתיים. בין החומרים נמצא יודיד מתילי שקוטל חרקים, עשבים וחיידקים. קיימים מחקרים שמראים שחומר זה גורם לסרטן אצל חולדות ועכברים.

לרוע המזל, חומרי הדברה נמצאים גם בתוספי תזונה צמחיים. בדיקה של Wong et al. מ-2004, שכללה 87 דוגמאות של תוספים, מצאה חומרי הדברה ב-44 מהם. בין החומרים: כלור אורגני, זרחן אורגני, פנטכלורופנול (קוטל פטריות וחומר חיטוי), טטרכלורואתילן (כימיקל ממס) ועוד כ-30 חומרים אחרים. לעתים קרובות מוצר אחד מכיל כמה חומרי הדברה במקביל. בנוסף לחומרי הדברה, יצרנים רבים של תוספי תזונה מכניסים את הממתיק המסוכן אספרטיים למוצרים.
לאדם הפשוט אין את הכלים לבדוק ולדעת מה מכילים התוספים שהוא נוטל, אלא אם מדובר בחברה מוכרת כמו קירקלנד שאנו יודעים שהתוספים שלה נקיים. בעזרת הכלים המצויים בקליניקה שלי אני יכול לבדוק מה מתאים או למתאים ומה מזיק למטופל הספציפי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה