יום חמישי, 10 במרץ 2011

היו שלום ועזבו את הדגים

ברשומה הזאת אני סוטה מעט מהנושא שמעסיק אותי לאחרונה – כספית ואוטיזם – ועוסק באחד מהמקורות ה"חדשים" לזיהום בכספית. בואו ללמוד כמה דברים חדשים על סירופ תירס

בדצמבר 2008 השחקן האמריקאי ג'רמי פיבן (ממאד מן) הודיע באופן פתאומי שהוא פורש מההצגה הרצה Speed-the-Plow שבה שיחק. הסיבה: הרעלת כספית. השחקן סבל מעייפות קיצונית, חוסר תפקוד עצבי-שרירי ומסחרחורות. לדברי הרופא שלו, כמות הכספית בדמו הייתה פי שישה יותר מאשר אצל אדם בריא. פיבן נהג במשך 20 שנה לאכול שתי מנות דג ביום והוא "האשים" את הדגים במחלה שלו.

ג'רמי פיבן (ויקישיתוף)

לזלי האטפילד, עיתונאית אמריקאית שעוסקת בין היתר בתחום המזון והקיימות, אומרת שייתכן שמקור הרעלת הכספית של פיבן אינו בדגים אלא בסירופ תירס עתיר סוכר. מאחורי השם התמים מסתתר מוצר תעשייתי שעשוי מתערובות של גלוקוז ופרוקטוז. הוא מתוק מאוד, לכן בתעשיית המזון מעדיפים להשתמש בו להמתקה. הפרוקטוז, המרכיב העיקרי בסירופ, אמנם בעל ערך גליקמי נמוך, כלומר השפעתו על רמת הסוכר נמוכה ובכך הוא לכאורה עדיף על סוכר. אבל, גוף האדם אינו בנוי לעיכול כמויות גדולות של פרוקטוז. בעבר המקור היחידי לפרוקטוז בתזונת האדם היה פירות עונתיים טריים.
אבל כל זה במאמר מוסגר. החיסרון של סירופ התירס שמעניין אותי בהקשר הזה הוא הכספית שמסתבר שהוא מכיל.

לדברי האטפילד יכול להיות שפיבן הורעל כי שתה משקאות ממותקים, אכל חטיפים או צרך כל מוצר אחר שמכיל סירופ תירס, כלומר כמעט כל דבר מקטגוריית המזון המתועש.
אנשים שעוסקים באוכל ובתזונה בארצות הברית כבר מזמן "סימנו" את סירופ התירס כמוצר בעייתי. כתגובה התעשיינים יצאו בקמפיין שמציג את המוצר כסוכר תירס טבעי, כמו סוכר קנה, דבש וסירופ מייפל, ולא שכחו להוסיף הרבה תמונות של שדות ירוקים מסביב.
במקביל, התעשייה החלה להיעטף בחשאיות ולהסתיר מהציבור כל מיני פרטים מעניינים. למרבה המזל יש חוקרים אחרים שחושפים פרטים כאלה מפעם לפעם. ב-2009 פורסם מחקר מטעם Institute for Agriculture and Trade Policy (המכון למדיניות המסחר והחקלאות בארה"ב, IATP). ב-30% מתוך 55 מוצרי המזון המתועש המכילים סירופ תירס שנבדקו, נמצאו שרידי כספית. לא רק שהתעשיינים ידעו כל נוכחות הכספית בסירופ התירס – גם במנהל המזון והתרופות, ה-FDA, ידעו על כך כבר מ-2005 והחליטו לשתוק. במחקר אחר שבוצע ב-2005 ופורסם בכתב העת Environmental Health נלקחו דגימות של סירופ תירס וב-50% מתוכן נמצאה כספית. אחד מכותבי המחקר עבד ב-FDA. לא רק שהארגון שתק, הוא אף התיר בשנה שעברה ליצרנים לקרוא לממתיק התעשייתי שלהם "טבעי".

למי שמתעניין, הכספית מגיעה אל הסירופ דרך סודה קאוסטית שמשמשת להפרדת עמילן התירס מהגרעין. הסודה הקאוסטית מיוצרת במפעלים של כלורין, שיכולים להיות מזוהמים בשרידי כספית. הכספית מגיעה אל האוכל דרך יד רביעית, אבל מה זה משנה?

העלייה בשיעור האוטיזם מקבילה לעלייה בצריכת המזון המתועש. הקבלה שכזו אינה בהכרח מצביעה על קשר של סיבה-תוצאה, אבל כשעוד ועוד מחקרים מראים שיש קשר בין זיהום בכספית לבין אוטיזם, ועכשיו כשברור שיש כספית במזון המתועש, נראה שהקשר בין מזון מתועש לבין אוטיזם אינו מקרי.

.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה