יום שני, 7 במרץ 2011

אוטיזם כבד כמו מתכת

נמצא קשר בין עומס של מתכות כבדות על הגוף לבין חומרת האוטיזם. מתכות כבדות, אגב, אינן עוברות בגנים

גם ברשומה הזאת אני ממשיך לשתף אתכם במחקרים שמצביעים על הקשר בין גורמים סביבתיים – מתכות כבדות ובעיקר כספית – לבין תסמינים של אוטיזם. המחקר שאני מביא הפעם פורסם ב-Journal of Toxicology ובוצע על ידי קבוצה גדולה של חוקרים מתחומי רפואת הילדים, התפתחות ילדים, נטורופתיה, אוטיזם ואפילו מתמטיקה.

המחקר בדק את הקשר בין תסמיני אוטיזם אצל ילדים לבין עומס של מתכות רעילות על הגוף ורמת הגלוטתיון בתאי הדם האדומים. גלוטתיון הוא נוגד חמצון חשוב המצוי בתוך התאים ומסייע לגוף להתגונן מפני רדיקלים חופשיים ומזהמים חיצוניים.
הילדים שהשתתפו במחקר, 63 בסך הכול, רובם בנים, אובחנו קודם לכן כאוטיסטים על ידי איש מקצוע מוסמך. בממסגרת המחקר חומרת האוטיזם אצלם הוערכה בעזרת ארבעה כלים אבחוניים (ADOS, PDD-BI, ATEC ו-SAS). עומס המתכות הרעילות על הגוף הוערך באמצעות מדידת הפרשתן בשתן.
נמצא קשר חיובי בין חומרת האוטיזם לבין הפרשת המתכות הרעילות בשתן. חלק מהשונות בחומרת האוטיזם מוסבר על ידי רמות הגלוטתיון בתאי הדם האדומים. נמצא מתאם גבוה בין ארבעת הכלים האבחוניים, מה שמעיד על מהימנותם.

סלע עם צבע מוזר בנחל מזוהם בכספית (צילום Matthew Fang, Flickr)

"מחקר זה מדגים את הקשר המשמעותי והחיובי בין חומרת האוטיזם לבין העומס היחסי של מתכות רעילות," כתבו החוקרים. כלומר, ככל שעומס המתכות הרעילות על הגוף רב יותר, כך נראים תסמיני אוטיזם חמורים יותר. נבדקו 12 סוגי מתכות, ביניהן כספית, עופרת, בדיל וביסמוט. במחקר זה החוקרים לא עסקו במקורן של המתכות הללו. מחקרים אחרים מדברים על נוכחות של כספית בתימורסל, חומר משמר שנהוג היה להשתמש בו בחיסונים, ולאחרונה מסתבר שגם בסירופ תירס עתיר פרוקטוז, חומר גלם נפוץ ביותר בתעשיית המזון המעובד.
ברקע למחקר כותבים המחברים: "הן גורמים גנטיים והן גורמים סביבתיים מעורבים [בגרימת אוטיזם]. גורם סביבתי שקיבל תשומת לב משמעותית הוא עומס הכספית, העופרת ומתכות רעילות אחרות על הגוף." הם מצטטים, כמובן, מחקרים קודמים שעסקו בסוגיה הזאת. מחקר לדוגמה הוא זה של ברנרד ועמיתיו מ-2001 שמצא דמיון בין התסמינים שמציגים ילדים אוטיסטים לבין אלו שמציגים ילדים שסובלים מהרעלת כספית.

אני חוזר ושואל, למה בארץ עדיין מתעלמים מהגורם הסביבתי ומעדיפים להתמקד בגורם הגנטי, למרות העלייה המשמעותית מאוד בשיעור האוטיזם בעשורים האחרונים? אולי בגלל שעל הגנים אין לנו שליטה ונוח להאשים אותם. כספית ומתכות רעילות אחרות, לעומת זאת, הולכות ומצטברות בסביבה המזוהמת שבה אנו חיים. אבל גרוע יותר – כספית מצויה במוצרי רוקחות רבים, כמו שמראה המחקר שעליו כבר כתבתי כאן וכאן, כולל חיסונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה