יום חמישי, 24 בפברואר 2011

כימיקלים רעילים וסרטן אצל ילדים

הגנים לא השתנו ב-50 השנים האחרונות. ילדים אינם שותים ומעשנים. אז מה בכל זאת גורם לעלייה בשיעור התחלואה בסרטן? כנראה זה משהו באוויר

מאז 1976 שיעור הסרטן בקרב ילדים אמריקאים עלה, בעיקר סרטן הדם וסרטן המוח (שיעור הילדים החולים בסרטן בישראל דומה לשיעורם בארצות הברית, וכן ביפן, איטליה ואנגליה, בין 8.5 ל-17 מקרים לכל 100,000). בד בבד עם העלייה בתחלואה, מיוצרים בארצות הברית 80,000 כימיקלים שהופכים בסופו של דבר למוצרי צריכה. בין החומרים הללו קרצינוגנים (חומרים מחוללי סרטן) כמו אזבסט, פורמלדהיד, עופרת, קדמיום, אתילן תלת-כלורי וויניל כלוריד – כל זה ללא פיקוח ממשלתי.
השימוש בכימיקלים רעילים עלה באופן דרמטי ב-50 השנים האחרונות והגיע לנקודה שבה הם נמצאים כעת בכל מקום – בגוף שלנו ובסביבה. למרות שעדיין לא ברור מדוע סוגים אלה של סרטן אצל ילדים נמצאים בעלייה, גוף אמין וגדל והולך של עדויות מציע שלכימיקלים האלה יש בכך חלק.
הנתונים האלה מתפרסמים באתר האמריקאי Safer Chemicals Healthy Families. המאמר הקצר ממשיך ומציין שבשנה שעברה נשיא ה-Cancer Panel סיפק אישור מוצק לכך שחשיפה לכימקלים רעילים היא גורם סיכון חשוב ולא מזוהה מספיק לסרטן. הוא המליץ שהממשלה תנקוט בצעדים מידיים כדי לשנות את המגמה הזאת. הפאנל הדגיש את הצורך בכך שהקונגרס יחדש את חוק השליטה ברעלים מ-1976, העיר שהחוק הזה הוא "הדוגמה הבוטה ביותר לרגולציה בלתי יעילה של זיהום בכימיקלים", וציין שהחוק החלש כובל את ידי הסוכנות להגנת הסביבה בשליטה על חומרים הידועים כקרצינוגנים או החשודים ככאלה.

אז מה, גם הוא מעשן ושותה יותר מדי? (צילום Kimberly Mahr, Flickr)

הדברים נכונים, כמובן, גם לישראל, כשברור איזה פצצות זמן מתקתקות במפרץ חיפה, ברמת חובב, בגוש דן ובמקומות אחרים, כשכוח האדם הממונה על הפיקוח אינו יכול להגיע ולטפל בכל גורמי הסיכון. לפחות אנחנו יודעים שכבר אי אפשר להאשים את הגנים בכל מקרי הסרטן.

בתחילת החודש האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות ערכו מסיבת עיתונאים ובה הציגו דוח המראה שהסיכון של תושבי ישראל לחלות בסרטן הולך ועולה, הן בקרב האוכלוסייה היהודית והן בקרב האוכלוסייה הערבית. הסיכון גבוה יותר אצל ילידי הארץ, בהשוואה לתושבי ישראל שלא נולדו כאן. לפי הדוח, אחד מכל שני גברים וחצי ואחת מכל שלוש נשים בישראל יחלו בסרטן במהלך חייהם.

בתגובה לנתונים המדאיגים, אמר סגן שר הבריאות ליצמן: "אני חושב שאם היו משקיעים פחות בספוטניקים ולוויינים, ויותר בזה [חקר מחלת הסרטן], היינו מגיעים רחוק. אני חושב שמדינת ישראל יכולה לתרום הרבה." מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, התייחס גם הוא לחשיבות המניעה, ואמר שארבעת הגורמים העיקריים התורמים לתחלואת הסרטן הם עישון, השמנה, פעילות גופנית ואלכוהול.
גם ליצמן וגם גמזו התעלמו מהעובדה שלתושבי אזור חיפה והקריות, למשל, יש סיכון מוגבר לחלות בסרטן (על פי דוח המשרד שבו הם עובדים המתייחס לנתונים מהשנים 2005-2001). אולי תושבי הכרמל שותים ומעשנים יותר מתושבי ירושלים?



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה